Remo Martini

The constitution of Cyrene

Abstract

The epigraph of Cyrene – discovered about eighty years ago (SEG IX.1) and dated approximately 321 B.C. – consists of a diagramma by Ptolemy I. The constitution of Cyrene was a mixture of oligarchy and democracy, and, as the new formulation in the epigraph attests, was persisting both Spartan – gerousia and ephoroi – and Athenian – boule, strategoi, nomothetai and nomophykales – magistratures. However, in actual fact is difficult to ascertain which of two models ptolemaic reform, anyway still timocratic, favoured. As the central part of the epigraph is practically unreadable, the correct understanding of the composition and the functions of any collective body, competent in more relevant trials judicial ones too, is hard. Likewise is difficult to explain the question about citizenship conferred to people with non-Cyrenaic parents. In any cases – apart from the deficiency and vagueness of informations –, as giving out enough elements about cyrenaic civil code, the epigraph of Cyrene, like Sparta and Gortyn ones, would be juxtaposing to the main Greek law unit hinged on Athenian civil code.



La costituzione di Cirene

Riassunto

L’epigrafe di Cirene – scoperta circa ottant’anni fa (SEG IX.1) e datata approssimativamente al 321 a.C. – è costituita da un diagramma di Tolomeo I. La costituzione di Cirene risulta essere stata mista (oligarchico-democratica), e, come attesta la riformulazione nell’epigrafe, persistevano organi sia spartani – gerousia ed efori – sia ateniesi – boule, strateghi, nomoteti e nomophykales –, sebbene in concreto sia difficile stabilire verso quale dei due modelli si dirigesse la riforma tolemaica, peraltro sempre di carattere timocratico. Poiché la parte centrale dell’epigrafe è praticamente illeggibile, è arduo comprendere correttamente la composizione e la funzione dei singoli organi collegiali, non esclusi quelli giudiziari competenti nei processi più rilevanti. Del pari, non resta del tutto chiara la questione della cittadinanza riconosciuta a soggetti figli non di padre e madre cirenei. In ogni caso – prescindendo dalla scarsità e dall’indefinitezza delle notizie fornite –, poiché offre sufficienti elementi dell’ordinamento cirenaico, l’epigrafe di Cirene, al pari di quelle di Sparta e Gortina, va almeno giustapposta al nucleo essenziale del diritto greco costituito dall’ordinamento di Atene.


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